Veel gestelde vragen — Lorentz Zeist

Waarom leggen jullie nieuw glasvezel aan terwijl er al glasvezel ligt?

De appartementen zijn inderdaad al voorzien van een glasvezelaansluiting van KPN, helaas rekent KPN (zowel aan consumenten als andere providers) een hoog bedrag voor het gebruik van deze aansluiting, waardoor wij onze diensten niet tegen de scherpe prijs kunnen leveren. Door te investeren in de aanleg van ons eigen netwerk kunnen wij de lage tarieven in de toekomst waarborgen.

Ik wil graag overstappen, hoe regelen we dat?

Overstappen is eenvoudig, vul het aanvraagformulier in, wij maken vervolgens een afspraak om de verbinding op te leveren. Zodra de OpenFiber verbinding werkt neem je contact op met je huidige provider om de verbinding op te zeggen. De huidige provider zal waarschijnlijk 1 maand opzegtermijn hanteren, als je de bevestiging van je opzegging doorstuurt naar ons zorgen wij dat je geen dubbele kosten hebt, je krijgt van ons dan de eerste maand gratis.

Vanaf wanneer kunnen jullie leveren?

De werkzaamheden op straat zijn al in volle gang, de inpandige werkzaamheden worden uitgevoerd in de maand oktober, naar alle verwachtingen zullen we in de loop van november de verbindingen opleveren.

Hoe snel is de internet verbinding?

De geleverde internet verbinding heeft een maximale snelheid van 1Gbit (1000Mbit), dit geldt voor zowel downloaden als uploaden!

Hoe snel is het WiFi?

De OpenFiber CPE heeft ondersteuning voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz en ondersteund de 2x2 802.11ax standaard (WiFi 6 / AX1800) waardoor deze een theoretische maximum snelheid van 1774Mbit heeft.
Deze theoretische snelheden worden in de praktijk nooit gehaald, zaken als interferentie, reflectie, afstand en niet te vergeten de gebruikte laptop / tablet hebben invloed.
Om interferentie problemen te beperken wordt de WiFi kanaalwaarde door OpenFiber bepaald op basis van een algoritme dat zorgt voor maximale spreiding.
Voor het behalen van de maximale snelheid uit uw verbinding adviseren wij toch het gebruik van een bekabelde aansluiting.

Kan ik zelf mijn WiFi wachtwoord bepalen?

Via Mijn OpenFiber kun je zelf de naam van uw WiFi netwerk (SSID) alsmede het wachtwoord aanpassen.

Kan ik later nog wisselen tussen 'Internet only' en 'Internet + HDTV'?

Het is zeker mogelijk om gedurende de looptijd van je abonnement te wisselen tussen 'Internet Only' en 'Internet + HDTV' of andersom.
Maar omdat wij voor deze wissel een monteur naar locatie moeten sturen, staan wij het toe om 1x per 12 maanden (kostenloos) te wisselen, daarnaast is dit dus niet dezelfde dag geregeld (het duurt in de regel een paar dagen voordat je TV kunt kijken).

Hoe moet ik mijn TV aansluiten?

Om uw televisie aan te sluiten op de coax wandcontactdoos in de woonkamer heeft u een kwalitatieve male ↔ female coax kabel nodig,
geschikte kabels kabels zijn 75 Ω en hebben een hoge isolerende waarde (bijvoorbeeld 120dB) en zijn herkenbaar aan het 'kabelkeur keurmerk'.
De aansluiting op de achterkant van de televisie is veelal aangeduid met de term 'Ant. In'



Controleer ook of de coax kabel in de meterkast is aangesloten op het OpenFiber glasvezel modem, in uw meterkast 'hangt' een witte coax kabel, deze dient u aan te sluiten op de zijkant van het glasvezel modem. Waneer u over een meerkamer-appartement beschikt is er een coax splitter in de meterkast gemonteerd, in dat geval sluit u de splitter aan op het coax uitgang van het OpenFiber glasvezel modem.



Volgens jullie instructie moet ik mijn TV aansluiten op de coax, kan ik dan wel digitaal en in HD kijken?

De coax kabel is inderdaad oorspronkelijke drager van analoge TV, echter tegenwoordig wordt de coax voor een veel groter aantal diensten gebruikt, waaronder digitale (HD) televisie. Sterker nog, OpenFiber heeft alleen digitale (geen analoge) televisie op de coax, wanneer je televisie HD ondersteund en voorzien is van een DVB-C tuner met CI+ slot dan kun je gewoon prachtig full HD kijken zonder los kastje.

Hoe moet ik mijn TV instellen?

Na dat u uw TV heeft aangesloten op de Coax aansluiting van uw OpenFiber wandcontactdoos dient u de TV te laten zoeken naar zenders.
Hoe dit in z'n werk gaat kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie. Tijdens dit instel proces heeft u de onderstaande gegevens nodig:

InstellingWaarde
NetwerkHandmatig / Andere
Frequentie354Mhz (of 354.000Khz)
Netwerk-ID8888 (of 08888)
Symboolfrequentie6900 Ks/s
Modulatie256QAM

Mijn televisie kan geen zenders vinden?

Wanneer u uw televisie eerder bij een andere aanbieder heeft gebruikt, dient deze opnieuw ingesteld te worden, dit doet u door uw televisie opnieuw te laten zoeken naar kanalen (zie hier boven). Voor de ontvangst van de TV kanalen dient de televisie ondersteuning te hebben voor DVB-C, 256QAM en MPEG4 HD (H264), dit kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie.
Mocht uw televisie tijdens het zoek proces geen zenders vinden, neem dan contact op met de helpdesk (015-3030000), zorg dat u het merk en type van uw televisie bij de hand heeft, dit kunt u meestal vinden op de achterzijde van de televisie.

Mijn TV heeft geen ingebouwde DVB-C tuner, wat nu?

Wanneer uw TV geen ingebouwde DVB-C tuner heeft, is een externe tuner een oplossing, deze externe tuner verbindt u middels een HDMI of SCART kabel met uw televisie. In principe kan elke externe DVB-C tuner worden gebruikt mits deze geschikt is voor MPEG4 HD (H264) en Irdeto smartcards ondersteund, de volgende gangbare modellen hebben wij getest:

Mijn TV vertoont zo nu en dan blokjes en/of het beeld bevriesd, wat kan ik hier aan doen?

Wanneer u regelmatig blokjes of vervormingen ziet danwel kortstondige bevriezing van het beeld heeft, zal dit in de meeste gevallen samen hangen met de gebruikte bekabeling, splitters en connectoren. Kabels en connectoren die in het verleden goed functioneerde voor (analoge) televisie zijn door veranderingen (o.a. digitaal / HD maar ook 4G interferentie) minder geschikt voor de doorgifte van digitale TV beelden. Dunne coax kabels en kabels met onvoldoende afscherming zijn vaak de boosdoener, een voor digitale TV geschikte kabel kunt u herkennen aan heeft de volgende specificaties: Verder spelen ook de gebruikte connectoren en eventuele splitters een zeer belangrijke rol, in onderstaande tekening ziet u enkele voorbeelden van verouderde splitters en connectoren alsmede de moderne uitvoeringen.

Welk type modem/router krijgen we geleverd?

De huidige OpenFiber Router is gebaseed op de Mikrotik C52iG-5HaxD2HaxD-TC en heeft de volgende specificaties: Waar wordt de router geplaatst?

De router wordt geinstalleerd in de meterkast, in sommige gevallen is dit niet de ideale locatie (bijvoorbeeld voor WiFi bereik).
U kunt de router zelf naar een andere locatie in de woning verplaatsen zolang deze maar met een CAT6 kabel verbonden wordt met het modem in de meterkast.
Zo kunt u de router bijvoorbeeld vrij eenvoudig in de woonkamer plaatsen door gebruik te maken van de reeds in de woning aanwzige bekabeling, hierdoor heeft u beter WiFi bereik en meteen meerdere bedrade netwerkaansluitingen in de woonkamer voor bijvoorbeeld uw televisie en/of spelcomputer.