Veel gestelde vragen — Menno ter Braaklaan
Hoe snel is de internet verbinding?De geleverde internet verbinding heeft een maximale snelheid van 1Gbit (1000Mbit), dit geldt voor zowel downloaden als uploaden!
Hoe snel is het WiFi?
De OpenFiber CPE heeft ondersteuning voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz en ondersteund de 3x3 802.11ac standaard waardoor deze een theoretische maximum snelheid van 1300Mbit heeft.
Deze theoretische snelheden worden in de praktijk nooit gehaald, zaken als inteferentie, reflectie, afstand en niet te vergeten de gebruikte laptop / tablet hebben invloed.
Om inteferentie problemen te beperken wordt de WiFi kanaalwaarde door OpenFiber bepaald op basis van een algoritme dat zorgt voor maximale spreiding.
Voor het behalen van de maximale snelheid uit uw verbinding adviseren wij toch het gebruik van een bekabelde aansluiting.
Kan ik zelf mijn WiFi wachtwoord bepalen?
Via Mijn OpenFiber kunt in zelf de naam van uw WiFi netwerk (SSID) alsmede het wachtwoord aanpassen.
Hoe moet ik mijn TV aansluiten?
Om uw televisie aan te sluiten op de coax wandcontactdoos in de woonkamer heeft u een kwalitatieve male ↔ female coax kabel nodig,
geschikte kabels kabels zijn 75 Ω en hebben een hoge isolerende waarde (bijvoorbeeld 120dB) en zijn herkenbaar aan het 'kabelkeur keurmerk'.
De aansluiting op de achterkant van de televisie is veelal aangeduid met de term 'Ant. In'
Volgens jullie instructie moet ik mijn TV aansluiten op de coax, kan ik dan wel digitaal en in HD kijken?
De coax kabel is inderdaad oorspronkelijke drager van analoge TV, echter tegenwoordig wordt de coax voor een veel groter aantal diensten gebruikt, waaronder digitale (HD) televisie. Sterker nog, OpenFiber heeft alleen digitale (geen analoge) televisie op de coax, wanneer je televisie HD ondersteund en voorzien is van een DVB-C tuner met CI+ slot dan kun je gewoon prachtig full HD kijken zonder los kastje.
Hoe moet ik mijn TV instellen?
Na dat u uw TV heeft aangesloten op de Coax aansluiting van uw OpenFiber wandcontactdoos dient u de TV te laten zoeken naar zenders.
Hoe dit in z'n werk gaat kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie. Tijdens dit instel proces heeft u de onderstaande gegevens nodig:
Instelling | Waarde |
---|---|
Netwerk | Handmatig / Andere |
Frequentie | 354Mhz (of 354.000Khz) |
Netwerk-ID | 8888 (of 08888) |
Symboolfrequentie | 6900 Ks/s |
Modulatie | 256QAM |
Mijn televisie kan geen zenders vinden?
Wanneer u uw televisie eerder bij een andere aanbieder heeft gebruikt, dient deze opnieuw ingesteld te worden, dit doet u door uw televisie opnieuw te laten zoeken naar kanalen (zie hier boven). Voor de ontvangst van de TV kanalen dient de televisie ondersteuning te hebben voor DVB-C en 256QAM, dit kunt u terugvinden in de handleiding van uw televisie.
Mocht uw televisie tijdens het zoek proces geen zenders vinden, neem dan contact op met de helpdesk (015-30300008), zorg dat u het merk en type van uw televisie bij de hand heeft.
Mijn TV heeft geen ingebouwde DVB-C tuner, wat nu?
Wanneer uw TV geen ingebouwde DVB-C tuner heeft, is een externe tuner een oplossing, deze externe tuner verbindt u middels een HDMI of SCART kabel met uw televisie. In principe kan elke externe DVB-C tuner worden gebruikt mits deze geschikt is voor MPEG4 HD (H264) en Irdeto smartcards ondersteund, de volgende gangbare modellen hebben wij getest:
- Humax IRHD-5300C
- Humax IRHD-5200C
- Samsung DCB-H380R
Mijn TV vertoont zo nu en dan blokjes en/of het beeld bevriesd, wat kan ik hier aan doen?
Wanneer u regelmatig blokjes of vervormingen ziet danwel kortstondige bevriezing van het beeld heeft, zal dit in de meeste gevallen samen hangen met de gebruikte bekabeling, splitters en connectoren. Kabels en connectoren die in het verleden goed functioneerde voor (analoge) televisie zijn door veranderingen (o.a. digitaal / HD maar ook 4G inteferentie) minder geschikt voor de doorgifte van digitale TV beelden. Dunne coax kabels en kabels met onvoldoende afscherming zijn vaak de boosdoener, een voor digitale TV geschikte kabel kunt u herkennen aan heeft de volgende specificaties:
- Coax kabel 75 Ω
- Zo hoog mogelijke isolerende waarde - bijvoorbeeld 120dB
Ik kan niet alle radio zenders (meer) ontvangen op mijn FM-Radio, wat kan ik hier aan doen?
Wij bieden geen radio via de FM, radio wordt uitsluitend digitaal aangeboden via DVB-C en kan worden beluisterd op bijvoorbeeld uw televisie. Wel is het mogelijk om via de ether te luisteren naar FM-radio, hierdoor dient u de kabel van uw radio naar de coax wandcontactdoos te vervangen door een simpele FM antenne. De Delftse ether frequenties van enkele bekende zenders zijn:
Zender | Frequentie |
---|---|
Radio 1 | 98.9 |
Radio 2 | 92.6 |
Radio 3FM | 96.8 |
Radio 4 | 94.7 |
Radio West | 89.3 |
Radio Rijnmond | 93.4 |
Stadsradio Delft | 106.3 |
Radio 538 | 102.7 |
Zender | Frequentie |
---|---|
Veronica | 103.2 |
Q Music | 100.7 |
Sky Radio | 101.5 |
Slam FM | 95.2 |
100% NL | 104.6 |
Arrow Jazz FM | 90.5 |
BNR | 91.3 |
Uiteraard kunt u ook via internet naar de radio luisteren, dit kan vaak via de website van het bewuste radio station of via een verzamelwebsite zoals nederland.fm.
Ik heb momenteel een vaste lijn, kan ik deze ook bij OpenFiber afnemen?
Ja! Na de oplevering van uw internet verbinding kunt u telefonie bij ons aanvragen, de kosten van de lijn bedragen € 2,50 per maand.
U kunt kiezen voor nummerbehoud of een nieuw 015-nummer, nummerbehoud duurt maximaal 10 werkdagen.
Waar komt mijn telefoonaansluiting?
Indien u telefonie heeft afgenomen leveren wij een extra kastje (de telefoon-adapter) welke u met een netwerkkabel dient aan te sluiten op uw CPE (glasvezel modem). Standaard wordt de telefoon-adapter geleverd met een kabel van 1 meter, waarmee het kastje bevestigd kan worden in de meterkast (naast de CPE).
Let Op! Voor het gebruik van de telefoon-adapter is een stopcontact (in uw meterkast) vereist. Uiteraard is het ook mogelijk de telefoon-adapter in een ander vertrek op te hangen, u kunt de netwerkkabel probleemloos vervangen door een langere kabel.
Ik heb nu een emailadres van mijn huidige internetprovider, wat nu?
Bij diverse providers (o.a. XS4ALL en KPN) is het mogelijk om uw emailadres te behouden tegen een maandelijkse vergoeding, voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met uw huidige provider.
Via ons kunt u als bewoner van de Menno ter Braaklaan — zolang uw contract loopt — kosteloos een @mennoterbraaklaan.nl emailadres krijgen, daarnaast zijn er natuurlijk ook gratis emailaanbieders die niet provider gebonden zijn zoals Gmail en Outlook.com.
Hoe kan ik mijn @mennoterbraaklaan.nl emailadres uitlezen?
Dit kan via onze webmail welke u kunt vinden op webmail.openfiber.nl, of door het instellen van een emailprogramma op uw computer, smartphone of tablet. Voor het configureren van het emailadres heeft u de volgende gegevens nodig:
Instelling | Waarde |
---|---|
IMAP-server | imap.mailplatform.eu |
IMAP-poort | 993 (SSL) of 143 (TLS) |
SMTP-server | smtp.mailplatform.eu |
SMTP-poort | 465 (SSL) of 587 (TLS) |
gebruikersnaam | emailadres@mennoterbraaklaan.nl |
Welk type modem/router krijgen we geleverd?
De huidige OpenFiber CPE is gebaseed op de Mikrotik RB962UiGS-5HacT2HnT en heeft de volgende specificaties:
- Gigabit WAN poort
- 4 Gigabit LAN poorten
- 2.4Ghz 802.11b/g/n WiFi
- 5Ghz 802.11a/n/ac WiFi
- Instelbaar als Router of in Bridge modus
De OpenFiber CPE (modem/router) wordt afgemonteerd in uw meterkast.
Ik heb geen stopcontact in mijn meterkast, is dat een probleem?
Omdat in lang niet elke meterkast een stopcontact aanwezig is, krijgt de OpenFiber CPE de benodige stroom vanuit de technische ruimte,
er is dus geen (vrij) stopcontact nodig.